Voor ieder mens met een depressie, depressieve klachten, depressieve gevoelens of sombere stemming is het het meeste van belang om op een goede manier de weg terug te vinden naar een prettiger leven. Dirk de Wachter (psychiater-psychotherapeut in België) heeft dat ook wel ‘de tekorten van het bestaan kunnen leven’ genoemd. Maar hoe doe je dat? Wat helpt tegen depressie? Wat te doen bij depressie? Wat te doen tegen depressie?

 

wat helpt tegen depressie

 

 

Iedere persoon is anders, iedere depressie is uniek

Iedere persoon is anders, iedereen is uniek, iedere depressie is uniek. Een depressie vraagt om een persoonsgerichte aanpak. In deze blog geef ik tips tegen depressie, maar belangrijk is een aanpak die afgestemd is op jou als persoon. Afgestemd op jouw voorkeuren, jouw levensfase en jouw talenten. Ook jouw verlieservaringen en levensloop spelen mee.

Eigen handleiding bij depressie

Daarom is het belangrijk om je eigen handleiding te hebben om om te gaan met jouw depressie of depressieve gevoelens. Wat is een juiste behandeling als je depressief bent? Als je bij mij een traject gaat volgen, dan stellen we samen jouw handleiding op. Letterlijk, op papier of digitaal, wat voor jou werkt. Zodat je dit erbij kan pakken, wanneer je dat nodig hebt.

De handleiding bestaat uit een aantal onderwerpen. Enkele van deze onderwerpen staan hieronder, de invulling hiervan is voor iedereen anders. Deze onderwerpen helpen bij depressie.

Draagkracht bij depressie

Draagkracht is van belang bij depressie. Draaglast is de term voor de gebeurtenissen die van buitenaf op je afkomen. Draagkracht heeft te maken met je eigen belastbaarheid, of wel je eigen vermogen om te kunnen gaan met deze gebeurtenissen. Het meest belangrijk bij een depressie is uitvinden wat de ‘quick wins’ zijn, oftewel: kleine wijzigingen, ietsje lichter gevoel.

Bijvoorbeeld: Benoem 1 of meerdere positieve eigenschappen van jezelf naast je depressieve gevoelens en schrijf dit op. Lees dit iedere dag hardop voor. Het is namelijk prettig voor jezelf hardop te horen wie en wat je bent, naast je depressieve gevoelens. Dit stimuleert je draagkracht.

 

Dagstructuur en depressieve gevoelens

Een dagstructuur heeft een positieve invloed op het verminderen van depressieve gevoelens. Het maakt niet uit of er grote of kleine dingen gedaan worden. Het gaat om de structuur, niet om de resultaten. Een voorbeeld van een eenvoudig dagschema:

  1. opstaan
  2. bed opmaken
  3. ontbijten
  4. rusten
  5. rondje wandelen
  6. rusten
  7. middageten
  8. puzzelen
  9. een boodschap doen (in de winkel of digitaal)
  10. avondeten klaarmaken
  11. avondeten eten
  12. rusten
  13. iets ontspannends lezen, luisteren of kijken
  14. naar bed gaan

Slapen en depressie

Depressie en slechte slaap of niet slapen, hebben met elkaar te maken. Bij weinig slaap worden de depressieve gevoelens versterkt. Je hebt het wellicht ooit aan kleine kinderen gemerkt. Kleine schaafwondjes worden enorme huilpartijen als er sprake is van een slaap-tekort of moeheid. Ieder mens herstelt tijdens de slaap. Dit is ook één van de functies van slaap. Sporters bijvoorbeeld, hebben een groot voordeel als zij goed kunnen slapen.

Slaap positief beïnvloeden kan door middel van een vast ritme aan te houden, niet lezen of telefoon bekijken in bed of misschien is yin-yoga iets voor jou.

Bewegen en depressie

Bewegen bij een depressie wordt aangeraden. Wandelen is het nieuwe medicijn, wordt weleens gezegd. Volgens Sociaal Psycholoog C. Webb is het als volgt: Als we vooruit bewegen, worden de processen in onze hersenen die te maken hebben met vooruitgang vanzelf ook toegankelijker (www.loopjezelfbeter.nl, juni 2022)

Op de Belgische website van gezondheid en wetenschap wordt überhaupt lichamelijk bewegen aangeraden, niet enkel wandelen. Vooral voor het geregeld doen en volhouden heeft een positief effect op de draagkracht van een mens en op de slaapkwaliteit.

Disclaimer: Overigens vind ik het wel van belang om bij dit onderdeel te melden dat het ‘bewegen is goed voor je’ advies juist averechts werkt voor sommige mensen met een depressie. Want zij ervaren zo weinig energie dat bewegen helemaal geen optie is om ook nog te doen. Dan wordt dit advies juist een van de vele aspecten waarover men zich somber kan gaan voelen in plaats van dat het helpend is. Daarom blijf ik pleiten voor: een depressie is heel persoonlijk, ieder mens is uniek.

Gedachten en depressie

Gedachten en depressie beïnvloeden elkaar sterk. Een aantal methoden of vormen van hulp zijn gericht op het besturen van je eigen gedachten. Je hersenen zijn een orgaan dat erop gericht is om immer en altijd te associëren, dat is hun taak. MAAR, niet alles wat je hersenen bij elkaar associëren is de feitelijke waarheid. Het is ook altijd een perceptie, want je kijkt als het ware vanuit je eigen huis de wereld in. Je hersenen beoordelen de wereld ook op die manier.

Er is teveel gaande in de wereld en rond je heen om alles bewust te kunnen waarnemen. Je hersenen kiezen wat belangrijk is voor jou. Snelheid heeft prioriteit boven nauwkeurigheid. Dit kiezen is een onbewust proces en de wetenschap is er nog niet over uit hoe dit precies in z’n werk gaat.

Wat we wel weten, is dat niet al jouw gedachten DE waarheid zijn. Je kunt kiezen om je eigen gedachten te geloven. Eigenlijk komt er na de onbewuste keuze van je hersenen nog een laag bovenop: bewust kiezen of dit wel juist is. Dit kun je leren.

Je kunt dus net zo goed veel aandacht besteden aan positieve gedachten als aan negatieve gedachten. Voor de realiteit maakt het niets uit. Je voelt je alleen misschien ietsje beter.

 

Ik ben depressief. En nu?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: ‘Ik ben depressief. En nu?’ Het praten over depressie en depressieve gevoelens zorgt voor een stukje verlichting. Het is van belang om deze gevoelens te delen met iemand die dit kan dragen. Praten met een persoon die bijvoorbeeld angstig wordt van jouw sombere gevoelens is niet altijd helpend. Daarom is het prettig als je professioneel met iemand erover kan praten. Of bijvoorbeeld met andere mensen die ook ervaring hebben met een depressie.

Soms wordt gedacht dat het uitspreken van je sombere gevoelens, deze gevoelens zullen vergroten of verergeren, maar het tegenovergestelde is waar. Het brengt verlichting, geen verzwaring. Plan een eerste kennismakingssessie en probeer uit welk effect dit heeft op jou.

 

Hulp bij depressie in Breda

Iedere persoon is anders, iedereen is uniek, iedere depressie is uniek. Een depressie vraagt om een persoonsgerichte aanpak. Een aanpak die afgestemd is op jou als persoon, op jouw voorkeuren, jouw levensfase en jouw talenten. Jouw verlieservaringen en levensloop spelen mee.

Daarom is het belangrijk om je eigen handleiding te hebben om om te gaan met jouw depressie of depressieve gevoelens die voor jou werkt.

Het opstellen van die handleiding doen we tijdens de therapie. Ook het zoeken naar antwoorden van waarom jou dit overkomt, hoef je niet alleen te doen. Ik doe met je mee. Zonder oordeel.

Je bent van harte welkom. Plan zelf je eerste afspraak via de contactpagina, stuur mij een bericht of bel mij! De eerste kennismaking en intake bedraagt € 25. Bij het aangaan van een traject wordt dit bedrag in mindering gebrachtEr is geen wachtlijst.

 

therapie susan depressie breda

 

 

 

Wil je meer weten over de symptomen bij een depressie? Klik op deze link: https://www.therapie-susan.nl/blog/symptomen-depressie/