Gevoelens van angst. Misschien voel je het liever niet.
Maar het heeft wel degelijk een functie. En het is net zo goed een emotie of een gevoel zoals blijdschap, liefde en vreugde.

 

Angst. De ongenode gast.

 

Variatie in angstgevoelens

Angstgevoelens komen in vele soorten en gedaanten. Je lichaam is bijvoorbeeld gespannen en misschien weet je niet eens precies waarom. Of je zou het liefste in huilen willen uitbarsten, maar dat lukt niet. Of je kunt alleen maar in kringetjes nadenken en je krijgt hiervan barstende hoofdpijn. En vaak voelt het alsof er geen uitweg is.

Angstmanagement

Stap 1 bij gevoelens van angst is ervoor zorgen dat het gevoel je niet 24/7 overvalt en je volledige zijn overneemt. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden en er is geen ‘de beste’ manier. Voor ieder mens geldt iets anders, dus dat betekent kiezen of uitproberen wat voor jou het beste werkt. Maar 1 ding hebben al deze methoden / theorieën / benaderingen gemeen: Je bent méér dan enkel je gevoel van angst. De bedoeling is dat dat naar boven komt en wordt ervaren. Oftewel: Angstmanagement.

Dit kan via cognitieve technieken zoals aandachtsafleiding, maar ook via fysiologische technieken zoals ademhalingsoefeningen of via het ‘installeren van een veilige plaats’.

Na stap 1, kan er over worden gegaan tot meer onderzoek richting de angstgevoelens. Mijn advies is om dat onder begeleiding te doen.

Onderzoek naar je gevoel van angst

Angst is een gevoel of emotie dat snel benoemd wordt. Maar wát voelt een mens nu precies? Stel dat er geen woord voor ‘angst’ of ‘bang’ is, kan men dan verwoorden wat er gevoeld of ervaren wordt? Is het een knijpend gevoel in het been? Of iets heel anders?

Nuanceren, op weg naar begrijpen

Nuancering richting de angstgevoelens is van belang. Begrijpen is een onderdeel van controle verwerven en de spanning die voortkomt uit onzekerheid, kan zo gedeeltelijk gereduceerd worden. Het gevoel is er niet voor niets. Nuances aanbrengen in wat er gevoeld wordt, kan voor de eerste kleine lichtpuntjes zorgen.

Angstcyclus

Daarnaast kan het helpend zijn om de eigen cyclus van angstgevoelens te begrijpen. Wanneer neemt het toe en wanneer neemt het af? Hoe werkt dit systeem? En op welk moment kun je zelf ingrijpen? Door jouw angstcyclus in beeld te brengen, kun je inzicht krijgen in jezelf op dit gebied. Dat geeft openingen en mogelijkheden om een ander pad in te slaan.

Wil jij jouw gevoelens van angst kunnen managen en/of nader onderzoek ernaar doen?

Je bent van harte welkom. Plan zelf je eerste afspraak via de contactpagina.